Persoonlijk, Reizen

Rondreis Noorwegen: een droom die uitkwam

Eindelijk was het zover, het was juni 2016 en onze vakantie naar Noorwegen ging van start. Via Pharos Reizen hadden we onze reis geboekt. Wat hebben we hier samen naar uitgekeken en naar toegeleefd! We vonden het best spannend, onze eerste vakantie rondtrekkend met eigen auto (en dat is een Hyundai Getz, dus niet zo’n grote…als alles maar goed gaat). Maar gelukkig hadden we er ook alle vertrouwen in. De avond voor vertrek al lekker de auto ingepakt. Dat scheelde weer in de ochtend, we moesten namelijk al vroeg vertrekken om op tijd bij de boot te zijn. Wat een opluchting was het dat alles wat we mee wilden nemen, ook daadwerkelijk in de auto paste! Was de auto toch weer groter dan we dachten;).

De volgende ochtend vertrokken we al vroeg naar de veerboot in Kiel (Duitsland). We waren op tijd vertrokken, zodat we op ons gemakje konden rijden en genoeg tijd hadden om onderweg te stoppen voor een lekkere koffie en even de benen te strekken.

Netjes op tijd kwamen we aan bij de boot. We waren helemaal gelukkig! Om 14.00 uur vertrokken we uit Kiel. De veerboot was echt van alle gemakken voorzien, restaurantjes, winkeltjes en zelfs een supermarkt! Onze hut was knus, maar alles wat we nodig hadden zat erin. We hadden absoluut geen klagen!

Na een nachtje varen waren we de andere ochtend om 10.00 uur in Oslo. Ons Noorwegen avontuur kon eindelijk echt beginnen!

Al snel reden we Oslo uit (deze drukte was niet aan ons besteed!) en zagen we de prachtige Noorse natuur waar we voor gekomen waren. Wat was het allemaal mooi en indrukwekkend. Constant riepen we tegen elkaar: ‘ow kijk daar’, ‘moet je dat zien’ en ‘wat is het mooi he!’. We waren enorm aan het genieten en we voelden ons gelukkig en vrij. Een heerlijk gevoel!

Onze reis duurde in totaal 16 dagen en we verbleven op 4 locaties: Gausdal, Gaupne, Myrkdalen en Rjukan.

Na een paar uur onze ogen te hebben uitgekeken tijdens het rijden kwamen we op onze eerste locatie aan. En er lag gewoon sneeuw! Het weer was prachtig, iets aan de frisse kant, maar dat gaf niet. We gingen op avontuur! We verbleven in een prachtige omgeving, vlakbij Lillehammer. Er was hier een prachtig natuurgebied waar we heerlijk hebben kunnen hiken en we hebben een paar mooie musea bezocht. We sliepen met z’n 2en in een 9 persoonshuisje! Dus we hadden de bedden voor het kiezen, 2 badkamers en een eigen sauna! Hier hebben we dan ook heerlijk gebruik van gemaakt. Er zat een grote keuken in, dus ik kon lekker koken!

Na 4 dagen vertrokken we met een beetje tegenzin naar de volgende bestemming. We vonden het hier zo mooi en fijn, dat we nog wel langer wilden blijven.

Tijdens onze rit naar de volgende bestemming ging er een nieuwe wereld voor ons open. We kwamen door Nationaal park Jotunheimen en dit was het prachtigste wat we ooit hadden gezien! We zijn om de paar meter gestopt om de natuur in ons op te nemen en om foto’s te maken. We waren hoog in de bergen, stonden in de sneeuw, maar het was hartstikke warm!

We kwamen ’s avonds laat pas aan op onze bestemming in Gaupne. En hier was het 24 graden! Ik had maar 1 korte broek meegenomen, omdat ik niet had verwacht dat ik die zou dragen (ik ben een koukleum, dus je ziet me niet snel met blote benen). Ook had ik geen zonnebrand meegenomen, ook die verwachtte ik niet nodig te hebben. Dit was natuurlijk niet zo slim, ik heb een lichte huid en verbrand snel. En dat gebeurde natuurlijk ook. Dus toch maar besloten om in de lokale supermarkt een flesje zonnebrand te kopen. Dit keer hadden we een knusse (vergeleken bij het vorige huisje inimini) bungalow die precies geschikt was voor 2 personen. Ook dit was weer een prachtige locatie. We hebben een gletsjer bezocht, gehikt en musea bewonderd.

Na 3 warme dagen gingen we weer naar de volgende plek en we wisten nu al dat die ook weer geweldig mooi zal worden. En dat klopte inderdaad. Nadat we door ‘s werelds langste tunnel zijn gereden, de Laerdalstunnel van 24,5 km, en een mooie waterval zijn tegengekomen, kwamen we aan in Myrkdalen.

En ook hier was het inderdaad weer prachtig. We verbleven dit keer opnieuw in een prachtig 9-persoonshuis. Jammer genoeg was er geen sauna (je raakt snel aan die dingen gewend;)). Maar gelukkig was het weer hier niet zo koud, dus hadden we die ook niet nodig. We zaten nu vlakbij Flam, waar we een mooie treinrit hebben gemaakt met de Flamsbana. En we zijn op fjordsafari geweest in het schitterende Naeroyfjord ook wel het decor van de serie ‘Vikings’ en voor de film ‘Frozen’.

Hier zijn we 4 dagen gebleven en daarna zijn we doorgereden naar onze laatste bestemming: Rjukan. En ook deze plek was weer adembenemend mooi! We zijn met de Gaustabanen, een soort kabelbaan binnenin de berg, naar de top van de berg gereisd. Dit is de hoogste berg van Noorwegen. Ook hier verbleven we opnieuw in een 9 persoonshuisje. Dit keer was er wel weer een sauna aanwezig! Heerlijk opwarmen na een ietswat frisse dag.

Na 3 dagen was het helaas weer tijd om te vertrekken. En toen gingen we echt met pijn in ons hart richting Oslo, onze tijd in Noorwegen was ten einde gekomen. Helaas hebben we geen elanden gezien. We hebben wel flink gezocht, maar helaas niet gelukt.

Op de terugreis met de Colorline veerboot hebben we onszelf verwend met een ontbijt in het restaurant Grand Buffet. Dit was, zoals de naam al doet vermoeden, een mega buffet met de lekkerste dingen voor het uitkiezen. We hebben heerlijk ons buikje rond gegeten! Op de heenreis hadden we dit niet gedaan, maar als we hadden geweten dat het zo lekker was, hadden we dit zeker wel gedaan! Na een nachtje varen kwamen we de volgende ochtend weer aan in Duitsland en konden we beginnen aan onze rit naar huis. Moe, maar ontzettend voldaan en vol met de mooie indrukken, moesten we flink wennen aan de enorme drukte in Duitsland en thuis.

Het was een geweldige reis, waar we met heel veel mooie herinneringen aan terugdenken!

Over Noorwegen

Noorwegen is een prachtig land met hele vriendelijke mensen. De mensen spreken ook goed Engels, dus we konden ons overal goed verstaanbaar maken. We kunnen Noorwegen echt aan iedereen aanraden en we staan te trappelen om nog een keer terug te gaan! De natuur is adembenemend mooi en je kunt overal prachtig wandelen. Zeker voor sportieve mensen is Noorwegen echt een aanrader!

Wat kosten betreft, hoorden we van te voren van een hoop mensen dat Noorwegen erg duur is. Onze ervaring is dat je dit wel zelf in de hand hebt. Wij hebben ervoor gekozen om zelf elke avond te koken (aangezien koken een hobby van mij is, vind ik het alleen maar leuk om te doen) en dus gewoon boodschappen te halen in de supermarkt, de dure producten (zoals bier en wijn en snoep) hebben we laten staan. Voor sommige boodschappen (zoals vlees en kaas) vonden we wel dat we af en toe behoorlijk wat geld kwijt waren. Maar soms hadden we boodschappen gedaan en viel de prijs weer heel erg mee. We zijn wel regelmatig op een terrasje gaan zitten met een lekker bakje koffie. Onze ervaring is dat de prijs redelijk gelijk is met Nederland (misschien net ietsjes duurder). De prijzen van uitjes, zoals de musea, vonden we ook redelijk gelijk aan Nederlandse prijzen. Samenvattend is het ons heel erg meegevallen.

De wegen in Noorwegen zijn allemaal goed begaanbaar. Je mag niet al te hard rijden, voor de meeste wegen geldt een snelheidslimiet van 80 km per uur. Dit is wel iets om rekening mee te houden als je om een bepaalde tijd ergens wilt zijn. De rit duurt op deze manier een stuk langer. Ook zijn de wegen in de bergen soms wat aan de smalle kant en zijn er enorme haarspeldbochten!

Over Pharos

Wij hadden onze reis geboekt bij Pharos reizen. We zijn hier heel tevreden over. Voor vragen stonden ze altijd voor ons klaar, de reis was goed geregeld, locaties waren goed uitgezocht en de service was prima. De locaties waren ook niet te ver van elkaar vandaan, hierdoor was alles goed aan te rijden.

Ik hoop dat je dit verslag leuk vond en hopelijk heeft het je geïnspireerd om ook in Noorwegen op avontuur te gaan. Mocht je naar aanleiding van dit verhaal nog meer willen weten over Noorwegen of onze reis, je kunt hier contact met mij opnemen.